DOEDADIS
Een poëtische voorstelling over online veiligheid
"Als gij dat niet durft, weet ik niet of wij wel vrienden kunnen zijn"
"Ik moet hier blijven, ze zeggen dat het gevaarlijk is achter de valreep"
DOEDADIS
KORT
-
Doelgroep: derde graad lagere school (mogelijkheid 4e leerjaar), eerste en tweede graad middelbaar
-
Thema’s: Online veiligheid (cyberpesten, grensoverschrijdende sexting, online challenges, catfishing) en assertiviteit
-
2 acteurs, wisselende cast:
Hélène Kamers, Aaron De Veene, Maud Hanssens, Chris Schep -
Duur: 40 minuten + 20 minuten nabespreking op aanvraag
-
Technische noden: verduisterbare ruimte
en stopcontacten in nabijheid van het speelvlak -
Publiek: maximum 200 personen/voorstelling
-
Inclusief lesmap in samenwerking met Child Focus
-
Mogelijkheid tot boeken extra workshop Child Focus
Vragen over de voorstelling of klaar om te boeken?
HET VERHAAL
Stel je voor: twee personages, 'Ik' en 'Gij', kunnen elkaar niet zien maar wel met elkaar praten. Ze weten niet wie de ander is, toch blijven ze in contact en wordt hun band steeds intenser.
In dit verhaal doet ‘Gij’ zich voor als iemand anders om te krijgen wat hij/zij wil.
Langzaam maar zeker daagt 'Gij' 'Ik' uit om dingen te doen waar hij/zij zich misschien niet zo prettig bij voelt, vaak door schuldgevoelens en onzekerheden aan te wakkeren.
Ondanks dat 'Ik' probeert aan te geven waar zijn of haar grenzen liggen, weet 'Gij' met charme toch zijn of haar zin door te drijven. Ontdek hoe een ogenschijnlijk onschuldige situatie al snel uit de hand kan lopen.
Laat je verrassen door de speelse, taalkundige aanpak waarmee Doedadis zijn verhaal vertelt.
Doedadis opent op een subtiele manier belangrijke gesprekken met jongeren en laat hen nadenken over cruciale thema's in de online wereld.
Bereid je voor op een voorstelling die niet alleen vermaakt, maar ook de geest prikkelt en het gesprek op gang brengt.
Deze voorstelling werd in 2019 geschreven door Mira Delbaen, in opdracht van het M.E.G.A (Mijn Eigen Goede Antwoord)-project.
De sterkte van deze voorstelling is dat ze niet belerend is,
maar juist op een poëtische en verhalende manier de inhoudelijke thema's aanhaalt
en het publiek gaandeweg aan het denken zet.
In samenwerking met Child focus
Doedadis wordt gesteund door Child Focus, wat voor ons van essentieel belang is vanwege de ernst van de de thema's. Met behulp van de lesmaterialen van Child Focus hebben we een speciale lesmap samengesteld die nauw aansluit bij de thema's die in Doedadis aan bod komen. Deze lesmap ontvangt u kosteloos bij het boeken van de voorstelling.
Op verzoek kunnen we na de voorstelling een nabespreking regelen met een van de acteurs.
Naast deze lesmap en nabespreking kunnen we ook doorverwijzen naar extra workshops voor leerkrachten en/of ouders, verzorgd door Child Focus zelf. Want een effectieve ondersteuning voor jongeren begint bij hun directe omgeving.
Wil je meer weten over deze vormingen of heb je nog vragen voor je wil boeken? Of ben je overtuigd en wil je meteen boeken?
Wil je graag zelf een vertrouwenspersoon zijn voor iemand minderjarig uit je omgeving? Ben je zelf minderjarig en zoek je iemand waarop je kan bouwen? Ontdek "iedereen een Max" en maak het verschil!
Klik op de afbeelding voor meer info over Child Focus
bekijk hier onze trailer
De personages zijn genderneutraal, waardoor de thema's bespreekbaar worden zonder vast te zitten aan maatschappelijke vooroordelen.
"En ge wilt graag geloven dat aan de andere kant de schoonheid ligt"
Thema's
Online Veiligheid
Cyberpesten
Slachtoffers van cyberpesten zwijgen vaak uit angst, en in veel gevallen is het ook minder zichtbaar. Een berichtje is snel gestuurd, een foto is snel online geplaatst, vaak zonder na te denken over de gevolgen hiervan.
(Grensoverschrijdende) sexting
We zien steeds meer sexting in onze samenleving, ook bij jongeren. Het maakt deel uit van hun seksuele ontwikkeling en is een fase waarin ze hun wensen en grenzen verkennen en experimenteren. Zolang het gebeurt op vrijwillige basis en in een sfeer van vertrouwen, is er niets mis mee. Maar soms kan het behoorlijk misgaan. Het is essentieel om te weten waar je hulp kunt krijgen en hoe je dit kunt voorkomen.
Online Challenges
Elkaar uitdagen... het bestaat al jaar en dag! Vandaag circuleren vele uitdagingen op het internet en sociale media. Challenges kunnen grappig en leuk zijn, maar wat als deze uitdagingen een gevaarlijk karakter gaan aannemen? Wat als iemand zich onder druk voelt staan? Wat als iemand gevaarlijke opdrachten gaat uitvoeren voor kijkcijfers en populariteit op sociale media, of voor iemand waar ze geen 'nee' tegen durven of kunnen zeggen...?
Catfishing
Wat is een Catfish? Een van de personages doet zich voor als iemand anders dan hij/zij is, om zo het andere personage te misleiden. Je bent 'gecatfished' als jij in de leugen trapt van de persoon achter een nepprofiel. Je ontwikkelt een band met iemand die hoogstwaarschijnlijk niet het beste met je voor heeft.
Assertiviteit en manipulatie
Het is goed om je af te vragen wanneer iemand over de schreef gaat en of je zelf soms ook grenzen overschrijdt. Het is een uitdaging om te leren hoe je assertief 'nee' kunt zeggen zonder je schuldig te voelen. Deze vragen zijn belangrijk en verdienen het om bij stil te staan. Vooral wanneer manipulatie als tactiek wordt ingezet, zoals: "Als je dit niet voor mij doet, vraag ik me af of we wel vrienden kunnen blijven" of "Het is egoïstisch dat je dat niet wilt doen."
Ons doel
Met onze voorstelling streven we ernaar jongeren bewust te maken van de mogelijke negatieve gevolgen van cyberpesten, grensoverschrijdende sexting en online challenges. Het verhaal dat we vertellen dient als een medium om dit bewustzijn te creëren en een zaadje te planten voor toekomstige gesprekken over deze belangrijke onderwerpen. Ons doel is niet alleen om entertainment te bieden, maar ook om een impact te hebben op het denken en handelen van jongeren, zodat ze zich bewuster worden van de consequenties van hun online gedrag en de kracht van positieve interacties.
"Gij hebt gelogen, staalhard en in mijn gezicht"
Cast
Aaron De Veene
als 'gij'
Aaron studeerde in 2019 af aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel, afdeling Musical. Sindsdien was hij al verschillende keren te zien als prins in zowel ‘Assepoester’(2019) als ‘Sneeuwwitje’ (2020-2023) van Deep Bridge. Sinds kort speelt hij de rol van ‘Robin Hood’ in de gelijknamige musical ‘Robin Hood & Ik’ van Deep Bridge (2022-2023). Je kan hem ook kennen als ‘Jesse’ uit ‘THUIS’ of als de vrolijke jongen die met servetten stond te zwieren in de DASH reclame. Ook op TikTok is Aaron erg actief, waar hij vooral bekend staat om zijn lipsinc imitaties van oa. ‘Kinderpraat’.
Maud Hanssens
als 'Ik'
Hélène Kamers als 'IK' en 'gij'
Hélène richtte mee de vzw Madame cHEzMIse en STAM op. Klik hier om meer over haar te weten te komen!
Chris Schep
als 'ik'
Maud Hanssens (°1996) studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in Musical. Ze ontdekte haar passie voor de planken toen ze 12 was, met haar eerste rol als Louison in ´Le Malade Imaginaire´, van Molière, een productie van La Comédie de Bruxelles en Festival Bruxellons!. Daarna mocht ze Liesl vertolken in ´The Sound of Music´, productie Festival Bruxellons!, die haar zin heeft gegeven om een andere passie te volgen, musical. Ze zal nog samenwerken met Festival Bruxellons! voor rollen zoals de Maîtresse in ´Evita´ en Georgette Coppenolle in ´Bossemans et Coppenolle´ (productie Théâtre des galeries en Festival Bruxellons!) en Donna Maria/Ensemble in ´Blood Brothers´. Maud gaat ook op avontuur in de wereld van kortfilms. Deze in de rol van Miriam, kortfilm ´Miriam´ van Sarah Lederman. In tussentijd krijgt ze de kans om de Franse opnamens te doen van ´40-45´, o.l.v Fabrice Pillet of van ´Marie-Antoinette´ van Historalia o.l.v Rick van den Belt. In de zomer van 2022 was ze te zien in ´Elisabeth´ bij Festival Bruxellons!. Ondertussen ging ze de bus op als Marion/Ensemble bij Priscilla,Queen of the Desert bij Inteam producties en zal ze binnenkort te zien zijn in ´Masterclass´ aan de zijde van Brecht Callewaert.
Van 2013 tot 2016 studeerde Chris aan de Frank Sanders Akademie in Amsterdam. Na het behalen van zijn diploma vervolgde hij zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in de richting Musicaltheater, waar hij in 2020 is afgestudeerd. Chris was te zien in het ensemble van Rubens van Historalia Musicalspektakels (2018). Na het behalen van zijn diploma kwam hij als ensemble-lid en understudy Wolff in de 'Spektakelmusical 40-45' van Studio 100 terecht en was hij Swing in 'Daens de musical' van Studio 100 als swing (2020-2022). Chris was daarnaast ook te zien in 'MAMMA MIA!' van Deep Bridge (zomer 2022), in het ensemble van 'Vergeet Barbara' van Studio 100 (2022) en in de Franse versie van 'MAMMA MIA!' van Deep Bridge (2022). Hij verleende ook zijn stem aan de Nederlandse versie van de animatiefilm 100%Wolf voor het personage van Chariot. Daarnaast is Chris ook docent bij The Musical Academy van Deep Bridge. Vanaf maart 2023 zal Chris te zien zijn in het ensemble van 'Red Star Line' van Studio 100.